.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چشم‌هاي ستاره شمالي هنوز بوي باران مي‌دهد
در حالي بزرگداشت سالروز شهادت سردار شهيد محمدحسن قاسمي طوسي وارد بيست و سومين سال خود مي‌شود كه هنوز نام و ياد اين سردار بزرگوار لشكر 25 كربلاي مازندران بوي باران شمال را مي‌دهد...
چشم‌هاي ستاره شمالي هنوز بوي باران مي‌دهد

در حالي بزرگداشت سالروز شهادت سردار شهيد محمدحسن قاسمي طوسي وارد بيست و سومين سال خود مي‌شود كه هنوز نام و ياد اين سردار بزرگوار لشكر 25 كربلاي مازندران بوي باران شمال را مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري فارس از ساري، ستاره شمالي به حق عنواني است كه به معاون لشكر 25كربلاي مازندران در دفاع مقدس داده شده است.
نگاهي گذرا به زندگي اين سردار شهيد نشان مي‌دهد اين شهيد در هر زماني خطه سرسبز مازندران نياز به وجود ايشان داشته، از هر پست و مقامي دست كشيده، خود را اين منطقه رسانده و به آن خدمت كرده است.
محمدحسن قاسمي طوسي معروف به طوسي در ماه شعبان 1337هجري شمسي در روستاي طوسكلا از توابع شهرستان نكا در استان مازندران به دنيا آمد، دوران كودكي‌اش را در دامن مادري مؤمنه و پدري پرهيزگار گذراند.
در سال 1344 به دبستان ابتدايي روستاي محل سكونتش رفت، براي گذراندن دروس راهنمايي در مدرسه‌ فردوسي نكا نام‌نويسي كرد، پس از آن به دبيرستان طالقاني ساري رفت، در اين مرحله بود كه با تعدادي از انقلابيون آشنا شد تا اينكه پس از تحمل زحمات و زجرهاي فراوان و گذراندن سختي‌ها و مشكلات، به گروه‌هاي مبارز عليه حكومت شاه پيوست. همين زمان بود كه با انديشه‌هاي امام خميني آشنا شد، به دليل مشكلات مالي و روحيه انقلابي موقتاً دست از درس خواندن كشيد و با دختر عمّه‌اش خانم عرب‌زاده ازدواج كرد.

*شهيد طوسي به همه گفته بود به طاغوت خدمت نمي‌كند
براي رفتن به خدمت سربازي بارها و بارها از طرف پاسگاه ژاندارمري احضار شد، به همه گفته بود كه به طاغوت خدمت نمي‌كند، بالاخره پس از اعزام به بيرجند و خوردن توتون و بالا رفتن ضربان قلبش موفق شد، معافيت بگيرد.
همين زمان مصادف بود با شروع تظاهرات مردمي عليه حكومت شاهنشاهي، به همراه تعدادي از روحانيون به ساماندهي تظاهرات مردمي در شهرهاي ساري، نكا و بهشهر پرداخت و بارها تا آستانه دستگيري توسط ساواك و نيروهاي شهرباني پيش رفت.
در ماه بهمن 1357براي استقبال از امام خميني به همراه دوستان انقلابي‌اش به تهران رفت، پس از پيروزي انقلاب با تعدادي از روحانيون براي حفاظت از انقلاب اقدام به تاسيس نيروي نظامي كميته انقلاب اسلامي در شهر نكا كرد.
در مرداد 1358به عضويت سپاه پاسداران اتقلاب اسلامي درآمد، در آرام كردن اغتشاشات غائله گنبد نقش فراواني داشت، به كردستان هجرت كرد و با جاويد الاثر حاج احمد متوسليان آشنا شد، با آغاز فعاليت ضدانقلاب در جنگل‌هاي شمال به مازندران برگشت و گروه شهيد را تأسيس كرد.
با آغاز جنگ تحميلي توسط حكومت عراق عليه ايران در 31 شهريور 1359 به همراه تعدادي از دوستانش به جبهه سرپل ذهاب رفت، مسئوليت پشتيباني از نيروهاي مستقر در منطقه به ايشان واگذار شد.

* گردان رزمي جنگل به پيشنهاد شهيد طوسي در سپاه تشكيل شد
پس از مراجعت از سرپل ذهاب به معاونت عمليات سپاه ساري منصوب شد، آرام كردن جنگل‌هاي شمال از وظايف اين معاونت بود، گردان رزمي جنگل براي مقابله با ضدانقلاب به پيشنهاد ايشان شكل گرفت.
پس از حمله ضد انقلاب در ششم بهمن 1360 به مردم آمل، به جبهه رفت، به همراه تيپ 31 عاشورا در عمليات‌هاي فتح‌المبين، ‌بيت المقدس - آزادسازي خرمشهر - حضور يافت.
دوباره به مازندران برگشت و براي پاك‌سازي جنگل‌هاي شمال كشور از وجود ضدانقلاب به مسئوليت عمليات محور سوادكوه - مازندران منصوب شد.
پس از نشان دادن شايستگي‌‌هايش به فرماندهي تيپ سوم قرارگاه عملياتي حضرت ابوالفضل (ع) رسيد.
معاونت طرح و عمليات سپاه پاسداران منطقه سه گيلان و مازندران، جانشين قرارگاه نيرويي قدس مازندران، معاون اطلاعات لشكر 25 كربلا، حضور در عمليات‌هاي والفجر چهار و شش، بدر، خيبر، قدس يك و دو، والفجر هشت، كربلاي يك و چهار و پنج و هشت و رسيدن به جايگاه جانشيني فرماندهي لشكر ويژه 25 كربلا، از نكات برجسته‌ زندگي ايشان به شمار مي‌آيد.
محمدحسن طوسي در خدمت‌اش چندين مرحله جراحات سخت تركش‌هاي نارنجك، خمپاره، اصابت تير مستقيم، مجروحيت سخت و طاقت فرساي شيميايي، را تجربه كرد.
ايشان پيشنهاد اعزام به مكه معظمه را به دليل اهميت حضور در جنگ نپذيرفت.

* باقي مانده پيكر شهيد طوسي 8 سال بعد به مازندران آمد
در جايگاه جانشيني فرماندهي لشكر ويژه 25 كربلا، با چندين مرحله جراحات سخت، تركش‌هاي نارنجك، خمپاره، اصابت تير مستقيم، با تني خسته و مجروح از جراحات سخت و طاقت‌فرساي‌ شيميايي، پس از عدم پذيرش اعزام به مكه معظمه به دليل اهميت حضور در جنگ در حسرت فراق دوستان شهيدش كه او آن‌ها را ولي نعمت خود مي‌دانست، مي‌سوخت و در حالي كه براي آخرين بار به حج فقرا يعني زيارت آقا علي بن موسي‌الرضا(ع) ‌ مشرف شده بود، در دشت تفتيده‌ شلمچه و در 19فروردين1366 در سن 29 سالگي و با اصابت تركش‌هاي خمپاره 60 م. م عراقي‌ها و در حالي كه در نزديك‌ترين محل به دشمن، استقرار يافته بود، براي هميشه از زمينيان فاصله گرفت.
آنگونه كه خود خواسته بود و بارها به دوستانش گفته بود، ابتدا به فضيلت گمنامي رسيد، كسي از مكان افتادن جنازه‌اش مطلع نشد، پس از سال‌ها فراق و هجران، دوستان، خانواده و همرزمانش را در لشكر 25 كربلا از چشم انتظاري در آورد، هشت سال از شهادت‌اش مي‌گذشت كه در سال 1374 هجري شمسي باقيمانده‌ پيكر پاك و مطهرش بر روي دست شاگردان و يارانش قرار گرفت.

* تاكنون 2 كتاب از زندگي شهيد طوسي به چاپ رسيده است
مسئول آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري مازندران و همرزم شهيد طوسي در گفتگو با خبرنگار فارس در ساري با بيان اينكه كتاب‌هاي ستاره شمالي از انتشارات سوره و معبر هشتم توسط كنگره سرداران شهيد استان مازندران به چاپ رسيده است، گفت: كتاب ستاره شمالي در سال 83 براي نخستين بار به چاپ رسيد و در سال‌هاي 87 و 89 به چاپ‌هاي دوم و سوم رسيد و اين كتاب در چاپ سوم براي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران آماده مي‌شود.
سيدولي هاشمي با اشاره به اينكه كتاب ستاره شمالي حاوي ناگفته‌هايي از شهيد طوسي از زبان راوي سيد حبيب‌الله حسيني است، افزود: اين زوايا از زندگي شهيد طوسي تاكنون توسط فرد ديگري روايت نشده است زيرا در مقطعي از جنگ شهيد طوسي به همراه شهيد حسين اكبري و حبيب الله حسيني با هم بوده‌اند كه دو نفر اول شهيد شده و تنها راوي باقي مانده است.
وي با اعلام اينكه اين كتاب در جشنواره سال كتاب دفاع مقدس سال 84 توسط بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس به عنوان كتاب برگزيده سال انتخاب شده است، يادآور شد: همچنين كتاب ستاره شمالي در اين سال پرفروش‌ترين كتاب انتشارات سوره بوده و نخستين كتابي است كه در بخش دفاع مقدس در مازندران با موضوع ملي به چاپ رسيده است.
هاشمي با بيان اينكه معبر هشتم كتابي ديگر از زندگي شهيد طوسي است كه تنها در مقدمه اين كتاب مطالبي در خصوص عمليات والفجر وجود دارد كه مختص اين كتاب است، تصريح كرد: اين كتاب به زحمات شهيد طوسي و اطلاعات عمليات لشكر 25 كربلا مي‌پردازد و حاوي نقشه و عكس و خاطرات همرزمانش شهيد و روز نوشت واحد عمليات لشكر پيرامون عمليات والفجر 8 است.
به گفته وي اين كتاب مستندي گويا از زواياي مختلف عمليات فوق است و ابعاد علمي اطلاعات لشكر 25كربلا را در جنگ نشان مي‌دهد كه مي‌تواند به عنوان منابع درسي در حوزه جنگ و مقاومت مورد استفاده قرار گيرد.

* 2 كتاب جديد درباره شهيد طوسي تا سه ماه آينده وارد بازار مي‌شود
همرزم شهيد طوسي با بيان اينكه دو كتاب ديگر از شهيد طوسي در مرحله چاپ قرار دارد، اظهار داشت: كتاب آفتاب شمال توسط انتشارات سوره و بوي تربت توسط سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران در دست چاپ است.
وي با اشاره به اينكه كتاب آفتاب شمال حاوي 130خاطره كوتاه از زندگي شهيد طوسي از دوران كودكي تا زمان شهادت است، يادآور شد: راويان اين كتاب پدر، همسر و همرزمان شهيد هستند.
هاشمي با اعلام اينكه كتاب بوي تربت زندگي همسر شهيد طوسي را به تصوير مي‌كشد، افزود: اين كتاب داراي 300صفحه است كه از مراحل ازدواج تا زمان شهادت شهيد طوسي را از زبان خانم عرب زاده روايت مي‌كند.
وي با تاكيد بر اينكه اين كتاب داراي چهار فصل ازدواج و مبارزه قبل از انقلاب شهيد، انقلاب و حضور در جنگل‌هاي شمال، حضور در دفاع مقدس و شهادت و بعد از شهادت است، اظهار داشت: اين كتاب داراي عكس و مستند تصويري از زندگي شهيد طوسي است.
مسئول آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري مازندران همچنين با بيان اينكه كتاب عبور از جنگل نيز با موضوع فعاليت‌هاي شهيد طوسي در جنگل‌هاي شمال در مرحله كارشناسي قرار دارد، خاطرنشان كرد: اين كتاب بيان فعاليت‌هاي شهيد طوسي در آرام كردن جنگل‌هاي شمال از وجود ضدانقلاب است، شهيد طوسي كه روزي به عنوان راننده به استخدام سپاه در آمده بود، بعد از آرام كردن جنگل به معاونت طرح و عمليات سپاه منطقه منصوب شد.
وي ادامه داد: اين كتاب حاوي تلاش‌ها، طرح‌ها و برنامه‌هاي شهيد طوسي در پرورش نيروهاي مستعد براي به كارگيري در يگان‌هاي مازندران است.
گزارش از الناز پاك‌نيا خبرنگار فارس در مازندران


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

گنجی 19 فروردين 1389
آقای رمدنی
سلام علیکم
هر قدر هم تلاش شود و کتاب از شهید بزرگوار چاب شود باز هم کم است این شهید بزرگوار نام و نشان بلندی دارد و از بزرگوارهای ایشان خیلی شنیدم یکی از پرسنل فرمانداری بابل بنام احسان ابوالفاسم تبار که حدود 72 ماه خدمت در جبهه دارد و از سیزده سالگی در میدان جنگ بود روزی نمی شود که یک خاطره از این شهید نگوید
خاطرات این جانباز هم بنظر من شنیدنی است

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.046 seconds.